Авіаційне біопаливо

Авіаційне біопаливо
Вперше політ цивільного літака, повністю заправленого біопаливом, був здійснений у 2012 році в Канаді

Цукровий буряк, водорості і навіть сміття з міських звалищ — що тільки не використовується в експериментах з пошуку альтернативи традиційному авіаційному пальному. І хоча біологічне паливо набагато дорожче за традиційне, науковців та авіаторів це не зупиняє.

До 2050 року Міжнародна асоціація повітряного транспорту (ІАТА) задумала скоротити обсяг викидів парникових газів цивільною авіацією удвічі порівняно з рівнем 2005 року. Хоча на совісті літаків (та їх пасажирів) лише 2% глобального обсягу викидів двоокису вуглецю, цивільна авіація вважається одним з найбільш динамічно зростаючих джерел цих викидів. А оскільки літаки ніяк не можуть перейти на електродвигуни, залишається одне — шукати нове, більш екологічне джерело палива як альтернативу традиційному авіагасу.

Паливо з побутових відходів

В пошуках нових джерел для отримання авіапалива фантазія інженерів безмежна. Наприклад, цього літа авіакомпанія United Airlines пустить з Лос-Анджелеса до Сан-Франциско літак на суміші (2:1) традиційного гасу і біопалива, отриманого з побутових органічних відходів. Авіакомпанія вже оголосила про інвестиції в розмірі 30 мільйонів доларів в розробку і виробництво нового пального. Компанія-постачальник біопалива для United вже запатентувала технологію виробництва авіапалива з побутових відходів, будує першу фабрику в Неваді і планує ще п'ять, по всій території США.

United — не єдина авіакомпанія, яка інвестує у біопаливо. Американська Alaska Airlines вже використовує альтернативні види пального на 75 рейсах. Британська British Airways планує до 2017 року закінчити будівництво заводу з виробництва біопалива поблизу лондонського аеропорту Хітроу.

Експерименти з біопаливом для авіації ведуться не перший рік. Ще в 2011-му німецька Lufthansa півроку експериментувала з літаком А321 на маршруті Франкфурт — Гамбург. Паливні баки наполовину заправляли біопаливом.

Lufthansa експериментує з різними джерелами біопалива — тут і рапс, і ятрофа, і тваринні масла, і польова квітка під назвою рижій. Крім того, Lufthansa стала координатором проекту Європейської комісії, в рамках якого ведуться експерименти з різними джерелами біопалива для авіакомпаній. Одна із цілей Єврокомісії — до 2020 року довести обсяг виробітку авіаційного біопалива до 2 мільйонів тонн.

Наступний крок Lufthansa зробила в 2014 році, коли відправила з Франкфурта до Берліна літак, заправлений сумішшю традиційного гасу з додаванням 10% фарнезена. Влітку того ж року уряд США дозволив використовувати авіапаливо з додаванням цієї речовини. Американський концерн Amyris розробив технологію отримання фарнезена з цукрової тростини.

Крім цього, як сировину можна використовувати цукровий буряк і кукурудзу. Але оскільки всі ці рослини використовуються також в сільському господарстві, подальші дослідження зосередяться на тому, щоб знайти спосіб отримання біопалива з сіна і тирси — щоб не конкурувати за посівні площі з харчовою промисловістю.

Військові, зрозуміло, не залишились осторонь від гонитви за новими джерелами авіапалива. Пентагон також фінансує наукові дослідження — і вже має задовільні результати. Військові не розкривають формулу пального, але кажуть, що воно на 13% ефективніше за традиційний авіагас. Це дозволяє бойовим літакам або збільшити дальність польоту на 13%, або взяти на борт додаткову ракету.

Амбітні плани

Тим часом Boeing спільно з авіакомпанією Etihad Airways працює над біопаливом на основі рослин, які ростуть на солоних і посушливих ґрунтах, непридатних для використання як поля і пасовища. Їх головна перевага полягає в тому, що вони не конкурують за територію з сільськими господарствами і їх можна поливати солоною морською водою.

Літак авіакомпанії Etihad вже здійснив 45-хвилинний експериментальний політ на суміші традиційного гасу і «трав’яного» палива. Якщо все піде як очікується, в ОАЕ відкриється плантація площею в 500 гектарів для вирощування рослин на сировину для біопалива. За словами представників Etihad, в недалекому майбутньому авіакомпанія планує запропонувати своїм пасажирам авіаперельоти на лайнерах, на 100% заправлених біопаливом.

А на японському острові Окінава експериментують з евгленовими водоростями. Директор компанії Euglena Co. сповнений оптимізму: за його словами, до 2020 року вони зможуть почати виробництво біопалива для авіакомпаній в промислових масштабах.

Втім, наразі всі ці експерименти на початковій стадії. На тлі всіх переваг у біопалива є величезний недолік — воно набагато дорожче за традиційний авіагас. За оцінками європейських експертів, — майже в три рази.

 

 

Коментарі

Ввійдіть або зареєструйтесь, щоб залишати коментарі.
Читайте також

Найчастіше як одиниці, які відповідають середовищу, розглядаються види (або таксони більш високого рангу), але деякі випадки найбільш глибокої, спеціалізованої відповідності умовам існування можна побачити саме на підвидовому рівні.

X

Вхід

Завантажую...