Доступні акумулятори для «зеленої» енергії — ближче, ніж ми думаємо

Доступні акумулятори для «зеленої» енергії — ближче, ніж ми думаємо

В центрі нинішньої енергетичної дискусії стоїть питання про зберігання енергії. В автомобілях — як зробити акумулятори, яких вистачатиме на сотні кілометрів; в енергетиці — проблема зберігання енергії, отриманої з сонячних панелей, в години, коли сонце не світить.

Будучи в минулому дуже високими, нині витрати на зберігання енергії стрімко падають. Це свідчить про те, що найближчими роками фінансова привабливість електромобілів і стаціонарного зберігання енергії лише збільшуватиметься.

Вперше запроваджені у 1990 році компанією Sony, літій-іонні акумулятори стали домінуючим типом батарей для таких технологій, як мобільні телефони, ноутбуки і електромобілі, і, як очікується, залишатимуться такими впродовж певного часу. Їх сильним боком є можливість зберігання великої кількості енергії у відносно невеликому і легкому приладі, а також здатність заряджатись і розряджатись тисячі разів, зберігаючи при цьому більшу частину своєї ємності.

Скільки коштують акумулятори?

Просування більшості нових технологій обмежується високою вартістю. Акумулятори відповідальні за левову частку вартості електричних транспортних засобів. Так, більше 25% від вартості електромобіля Tesla Model S становить вартість його акумулятора.

Як результат, вартість акумулятора є ключовим чинником у тому, чи отримають певні технології широке поширення, чи ні, і якщо так, то коли. Однак інформацію про неї отримати не легко. Ціна акумулятора істотно залежить від обсягу замовлення. Для великих замовлень вона встановлюється індивідуально.

Ні виробники акумуляторів, ні їх корпоративні покупці, як правило, не розкривають конкретний зміст укладених угод. Як наслідок, стороннім важко точно оцінити витрати. Кращими доступними джерелами є доповіді науково-дослідних інститутів і консультантів, які безпосередньо спілкуються з великими гравцями в цій галузі.

Щоб пролити світло на тенденції вартості акумуляторів, в рамках спільного проекту між Мельбурнським університетом і IBM Research — Австралія, було проведено мета-аналіз поточних цін на акумулятори і прогнозів щодо їх вартості в майбутньому.

Дослідження зосередилось на акумуляторах для автомобілів. Тим не менш, акумулятори для інших сфер застосування, таких як домашні системи, використовувані для зберігання енергії від сонячних панелей з подальшим використанням в темні години, дуже схожі, тому результати можна застосовувати далеко за межами автомобільної області.

Результати показують, що вартість акумуляторного блока на кіловат-годину швидко скорочується — від середньої вартості близько $800 у 2009 році до близько $600 у 2014 році. Крім того, тенденція до зниження, як очікується, продовжуватиметься, а вартість акумулятора, за прогнозами, має знизитись до близько $310 у 2020 році і далі до $150 у 2030 році.

Між тим, існують значні відмінності в оцінках, особливо щодо поточних вартостей і тих, які очікуються до 2020 року. Оскільки вони відповідають відмінностям у конкретних угодах, вони цілком можуть бути визначальним чинником економічного успіху відповідних компаній-покупців акумуляторів.

Доступніші електромобілі

Однієї кіловат-години збереженої енергії достатньо, щоб проїхати приблизно 6 км на електромобілі, або 120 км на електровелосипеді. У 2009 році акумулятор електромобіля, розрахований на 200 км їзди, коштував близько $28 тис., у 2014 році — $22 тис., і, як очікується, до 2020 року його вартість знизиться до $11 тис., а до 2030 року вона становитиме близько $5 тис.

Якщо ціни на бензин продовжуватимуть рости, досить імовірно, що незабаром для багатьох людей електромобілі пропонуватимуть чіткі економічні переваги в порівнянні з бензиновими автомобілями.

Зелені технології вже поруч! Відтепер і в Україні можна взяти електромобіль на прокат, завітавши на сайт http://svcar.ua/, де поряд зі звичайними автомобілями можна орендувати Nissan Leaf та на власному досвіді переконатись, які переваги має прогресивний електричний транспорт.

Доступніше зберігання сонячної енергії

Крім транспорту існує багато інших галузей, на які безпосередньо впливає зниження вартості акумуляторів.

Наприклад, зберігання енергії, отриманої від сонячних панелей, розташованих на даху будинку, може бути вельми корисним, оскільки дозволить використовувати надлишки енергії, яка виробляється протягом дня, у вечірній час. На додаток до радості від того, що ваш дах забезпечує ваші вечірні енергетичні потреби, існують також фінансові вигоди.

В Австралії, приміром, в штаті Вікторія, середній власник сонячного даху заробляє приблизно 8₵, продаючи одну кіловат-годину в електромережу вдень, однак сплачує 33₵, купляючи ту ж кількість енергії ввечері.

Розглянемо таку аналогію: у вас є яблуня, з якої щодня після обіду падає свіже яблуко. Але ви рідко їсте яблука в цей час, і ви не маєте холодильника для зберігання фруктів у спекотні дні, тому ви продаєте яблуко вашому сусіду, просто щоб воно не згнило. Однак ввечері вам зазвичай хочеться яблука, тому ви купуєте його у свого сусіда назад. Втім, ви продаєте своє яблуко за $1, але через кілька годин воно вже коштує $4, тобто ви маєте істотні збитки.

Інвестування в акумулятори є еквівалентом покупки холодильника. Обидва прилади мають велику вартість, але одного разу купивши його, ви не повинні будете щодня втрачати гроші, продаючи те, що знадобиться вам вже через кілька годин.

Перспективи

Оскільки вартість літій-іонного акумулятора продовжує знижуватись, перспективи виглядають все більш впевненими. А екологічні вигоди, пропоновані сонячною енергетикою і електромобілями, передбачають, що акумулятори, як пульсуючі серця цих зелених технологій, цілком можуть зробити серця споживачів також трохи зеленішими.

X

Вхід

Завантажую...