Навіть у найбільш забруднених містах можна тренуватись просто неба

Навіть у найбільш забруднених містах можна тренуватись просто неба

За даними нового дослідження, користь для здоров'я від тренувань на вулиці може переважити небезпеку забруднення повітря.

Делі — одне з найбільш забруднених міст світу, і Сувік Дас Гупта, давній житель індійської столиці, може це підтвердити. Він астматик, і деякі пори року — особливо з квітня по червень, коли рівні пилку винятково високі і часто трапляються пилові бурі — особливо важкі для його легенів.

Але погана якість повітря не втримує його від ранкового бігу протягом останніх кількох років. «Можливо, це психологічне, але я пов'язую ранкове повітря зі свіжістю, — говорить Дас Гупта. — Той факт, що на дорогах менше автомобілів, вказує на те, що повітря може бути ще гіршої якості».

Втім, забруднення повітря може завдати серйозної шкоди здоров'ю людини. У короткостроковій перспективі люди можуть відчувати запаморочення або задишку, тоді як тривалий вплив може призвести до раку легенів, серцевих нападів та інших серцево-судинних захворювань. Кілька років тому дослідники виявили, що велосипедисти в Оттаві відчувають порушення в роботі серця незабаром після їзди на велосипеді під час години пік — в результаті чого ще раз постало питання, чи варта того фізична активність в компанії автомобільних вихлопів, пилу і диму.

Так, варта, відповідає нове дослідження, в якому вперше були розглянуті деякі з найбільш забруднених міст світу з тим, щоб перевірити, чи переважає користь для здоров'я від вправ на відкритому повітрі — зниження ризику захворювань серця і деяких видів раку в поєднанні з підвищенням витривалості і гнучкості — ризики, пов'язані із забрудненням повітря.

В рамках дослідження, опублікованого в журналі Preventive Medicine, дослідники розробили комп'ютерну модель на основі даних епідеміологічних досліджень, щоб розрахувати тривалість вправ, необхідних для отримання максимальної користі для здоров'я, і тривалість вправ, за якої ризики від забрудненого повітря переважують вигоди. Дослідники зосередились на концентраціях дрібнодисперсних твердих частинок менше 2,5 мкм в діаметрі (також відомих як PM2.5 — від англ. «particulate matter»), здатних проникати крізь легені людини.

Потім дослідники звернулись до даних ВООЗ 2014 року стосовно рівнів забруднення повітря по всьому світу. Вони вивчали міста з середнім річним рівнем PM2.5 між 5 мкг/м3 — близько до найнижчого рівня PM2.5, який наразі спостерігається у світі, — і 200 мкг/м3, що сьогодні далеко за межами найзабрудненіших у світі міст. Середній річний рівень PM2.5 в Пауелл Рівер, місті в Канаді, складає 2 мкг/м3, що нижче нижньої межі досліджуваного діапазону рівнів PM2.5, тоді як у Делі — 153 мкг/м3, що робить його найбільш забрудненим містом у світі. (Нещодавно ВООЗ оновила свої дані, і на 2016 рік найменший показник має Сінклер, містечко в американському штаті Вайомінг, — 1,6 мкг/м3, а найвищий річний рівень PM2.5 має Заболь в Ірані — 217 мкг/м3.)

Моделювання показало, що для більшості міст по всьому світу переваги фізичних вправ переважають наслідки впливу забруднення. У Йоганнесбурзі, ПАР, де середній річний рівень PM2.5 становить 51 мкг/м3, людина отримає максимальну користь для здоров'я після приблизно години їзди на велосипеді і матиме ще чотири години їзди до моменту, коли вплив забруднення переважить вигоди. У цей момент «подальша їзда на велосипеді починає завдавати шкоди здоров'ю», — говорить Марко Тайніо, дослідник з Кембриджського університету і співавтор дослідження. Проте, за словами Тайніо, існує кілька змінних, таких як інтенсивність вправ або загальний стан здоров'я людини (комп'ютерні симуляції не враховують специфіку вікових груп).

Виходячи з даних ВООЗ, лише 1% міст світу визнано «дуже забрудненими» при рівнях PM2.5 вище 100. За словами Тайніо, для таких міст «безпечна тривалість велосипедної їзди починає падати» до години або близько того. У випадку Делі, дослідники підрахували, що людина може їздити на велосипеді лише 45 хвилин на день, перш ніж почне відчувати негативний вплив міського повітря.

У той же час в Лондоні, де рівні забруднення повітря становлять приблизно 16 мкг/м3, людина може, теоретично, їздити на велосипеді протягом 16 годин на день і все ще отримувати користь для здоров'я. «Це була наша верхня межа, — говорить Тайніо. — Ми припустили, що навіть найбільші ентузіасти повинні спати вісім годин».

Міське планування може впливати на захищеність городян від забруднення повітря. Кілька років тому Скотт Вайкентал, доцент Університету Макгілла, допоміг розробити інструмент планування маршрутів для Монреаля і Торонто, який запропонував велосипедистам альтернативні маршрути з меншим часом знаходження на забруднених дорогах, що при невеликому збільшенні пройденого шляху дозволили зменшити вплив ультратонких частинок і діоксиду азоту.

Однак кращий спосіб уникнути потрапляння вихлопних газів автомобілів у легені — це зійти з дороги. Норвегія розгорнула мережу двосмугових велосипедних магістралей, що пов'язала дев'ять її міст зі своїми передмістями. Інші європейські країни, включаючи Данію, Німеччину, Великобританію і Швецію, також експериментують з велосипедними магістралями, як правило, призначеними виключно для велосипедистів. Відомі як велосипедні супермагістралі, ці дороги, як правило, набагато ширші, ніж велосипедні доріжки, завдяки чому велосипедисти можуть швидко пересуватись в обох напрямках.

Тим часом в США, де середні річні рівні PM2.5 становлять приблизно 2-18 мкг/м3, їзда на велосипеді також на підйомі. Починаючи з 2000 року частка велосипедистів по всій країні виросла на 62%, відповідно до звіту Ліги американських велосипедистів від 2015 року.

Самі велосипедисти також можуть вжити додаткових заходів, щоб уникнути забруднюючих речовин, продовжуючи насолоджуватись відкритим повітрям. Під час години пік на дорогах можуть генеруватись високі рівні забруднення, яких велосипедисти можуть уникнути, подорожуючи до або після години пік. «Погода чи напрямок вітру також впливають [на рівні забруднення]», — говорить Тайніо. Рівні забруднюючих речовин можуть коливатись впродовж дня, що, говорить Вайкентал, може бути пов'язано зі змінами інтенсивності місцевих викидів або з переносом забруднюючих речовин від лісових пожеж та інших джерел. В результаті, доцільно перевіряти поточний індекс якості повітря, перш ніж відправитись на прогулянку.

Тайніо і його колеги сподіваються, що їх висновки призведуть до певних змін. «Якщо хтось вагається, відправлятись на роботу на машині чи на велосипеді, ми можемо запевнити, що обрати велосипед буде корисним для здоров'я», — говорить Тайніо. І таким чином, зазначає він, якщо сотні і тисячі людей змінять свої транспортні звички, забруднення повітря стане значно меншим.

Активний спосіб життя неможливий без зручного взуття. Мережа магазинів INTERTOP пропонує якісні та комфортні, чоловічі та жіночі кросівки ECCO, BRASKA та ще більше 50 відомих брендів з десятка країн світу, а також дитячі колекції — величезний асортимент продукції для всієї родини.

 

Коментарі

Ввійдіть або зареєструйтесь, щоб залишати коментарі.
Читайте також

Поява нових видів рослин в доісторичні часи, зокрема трав, могла змінити навколишнє середовище і викликати формування у наших предків рис, які наблизили їх до сучасних людей.

X

Вхід

Завантажую...