Освіта у світі тварин

Освіта у світі тварин

Тварини вміють багато. Наприклад, дельфіни афаліни, які мешкають в Акулячій затоці біля берегів Австралії, відламують шматки губок і скребуть ними по дну, сполохуючи рибу, що зачаїлась у піску чи між каміння. За допомогою ехолокації її не виявити, а вигнати з укриття можна. Губкою шкребти зручніше, вона захищає дзьоб дельфіна від пошкоджень. Ця методика полювання дуже ефективна, але вона не вроджена, їй потрібно вчитись. Вчителями виступають виключно матері, від сторонньої дорослої особини її перейняти неможливо. Аналіз мітохондріальної ДНК свідчить, що всі дельфіни, які використовують губки для прочісування дна, мають спільну прародительку. Тварини, які не володіють цією технікою, полюють іншими способами, а «губочники» тримаються окремо.

Репутація умільців давно і міцно закріпилась за шимпанзе. Їх популяцію в національному парку Таї (Кот-д'Івуар) більше 35 років вивчають спеціалісти Інституту еволюційної антропології імені Макса Планка під керівництвом Крістофа Боша (Christophe Boesch). Ці мавпи вивуджують мурах і термітів, опускаючи в їх гнізда тонкі палички. Вони також освоїли більш досконалий спосіб розколювання горіхів і розбивають їх не на землі, а на колоді або корінні, а замість молотка їм служить камінь або товста гілка — різні групи мавп використовують різні техніки. Ці методики теж доводиться освоювати, і пройде не один рік, перш ніж юна мавпа навчиться у матері правильно розбивати горіх.

Дельфінів і шимпанзе об'єднує одна дивовижна риса: складну техніку добування їжі опановують переважно самки. Так, якщо самка дельфіна користується губкою, її вміння переймають більше 90% дочок і менше половини синів, хоча і самцям воно знадобилося б. У шимпанзе подібна ситуація — близько 80% горіхів розбивають самки, причому роблять це не лише частіше, але й ефективніше за самців. Ловлі термітів дочки також навчаються швидше і роблять це більш професійно, ніж сини, точно копіюючи методику матері.

Щоб пояснити феномен переважно жіночої освіти, спеціалісти висунули гіпотезу несумісних переваг (disparate benefits). За цією гіпотезою, навчання нічого не коштує вчителю. Дитинчата просто спостерігають за поведінкою матері і таким чином засвоюють науку. Дивитись, звичайно, можуть всі, але у молодих самок сильніший стимул до навчання, оскільки від освоєння даної методики вони отримають більшу вигоду, ніж самці.

Можливо, самкам афаліни потрібно більше енергії для народження і виховання потомства, або справа в тому, що кормова ділянка самців більша, і самкам, щоб отримати достатню кількість їжі з меншої території, доводиться освоювати техніку придонного полювання. Що стосується шимпанзе, то самці полюють, а самки — ні, тому вони змушені шукати альтернативні джерела білка, вдосконалюючи методи розколювання горіхів і вивудження комах з гнізд.

З цією гіпотезою не погоджується Метью Зефферман (Matthew R. Zefferman), постдок в університетах Теннессі і штату Арізона. Він переконаний, що складні навички не можна засвоїти, просто спостерігаючи; батьки прикладають зусилля, щоб навчити дітей, і ці зусилля обтяжливі для батьків і знижують їх пристосованість. Щоб дитинча могло добре все розглянути і засвоїти, дорослим доводиться міняти свою звичайну поведінку.

Дослідники не знають, як відбувається навчання у морських ссавців, за ними вкрай важко простежити, але навчальний процес шимпанзе описаний непогано. У більшості випадків мати дає дитинчаті горіх, камінь і доступ до ковадла, іноді навіть йде, залишаючи його один на один з проблемою. При цьому самка змушена шукати для себе інші горіхи, а головне — нові молоток і ковадло. На це йдуть час і сили. Дитинчата розколюють горіхи погано; якби їх колола самка, годувала малюка і їла сама, це було б куди ефективніше.

Вчені спостерігали і приклади активного навчання, коли мати, бачачи, як її дитя мучиться з горіхом, показує, як це робиться. Однак за багато років спостережень таких епізодів відзначили тільки два, очевидно, вони велика рідкість. Що стосується дельфінів, там гіпотеза несумісної вигоди теж викликає сумнів: якщо самці не зацікавлені в придонному полюванні, чому мистецтво поводження з губкою опановує майже половина синів?

Метью Зефферман запропонував альтернативну гіпотезу однородительського навчання (uniparental teaching). І у афалін, і у шимпанзе вихованням і навчанням потомства займаються матері, батько в цьому участі не бере. Витрачаючи сили на навчання дитини, мати підвищує її пристосованість, але знижує свою. Навчений нею син отримає перевагу перед нездарами, але свої навички нікому не передасть, отже, самка інвестує сили і вміння в одне покоління, що невигідно. Інша річ дочки. Оволодівши мистецтвом розбивання горіхів на колоді, вони передадуть його своїм дочкам, а ті — своїм. Навчаючи дочок, мати забезпечує вміння багатьох наступних поколінь, а це вже відчутний результат. Не дивно, що освіті синів вони приділяють значно менше уваги.

Емпіричних даних для доказу цієї гіпотези недостатньо, особливо для дельфінів. Тому Зефферман розробив дві математичні моделі. Перша описує однородительську гіпотезу, тобто активне навчання потомства. При цьому самка після перших пологів обмежує свій репродуктивний потенціал, оскільки навчання затратне. Модель розглядає ситуації, за яких мати з однаковою частотою навчає всіх нащадків, переважно синів, переважно дочок або взагалі нікого.

Друга модель передбачає, що навчання потомства не вимагає від самки додаткових затрат. Можливі варіанти, при яких сини і дочки навчаються з однаковою частотою, інтерес до навчання проявляють нащадки якоїсь однієї статі або взагалі ніхто. Дослідник перевірив, яка з моделей краще описує реальну ситуацію в Акулячій затоці, а ситуація ця така: частота використання губок в популяції низька (близько 10%), технологія використання дуже часто передається від матерів дочкам, навчання синів можливе, але відбувається рідше.

Аналіз двох моделей показав, що перша модель збігається з реальною ситуацією в тому випадку, якщо репродуктивні вигоди від навчання приблизно вдвічі перевищують батьківські витрати на нього. До речі, вигоди дельфінів від використання губок точно не визначені. За деякими даними, плодючість самок — носіїв технології приблизно на 18% вища, але ця різниця недостовірна, і інші дослідження її не підтверджують.

Друга модель, яка передбачає пасивне навчання, не пояснює жіночого крену в освіті. З цим висновком узгоджуються і спостереження за шимпанзе. Можливо, діти обох статей вчаться, спостерігаючи за матір'ю, але при цьому самка ще додатково займається з дочками. І багатьма корисними навичками, які можна опанувати при пасивному навчанні, самці володіють нарівні з самками. Вони пізнали мистецтво розбивати горіхи на землі, але рідко вміють користуватись ковадлом; вивуджують термітів і мурах, але не так віртуозно, як їх матері і сестри.

Набуті навички істотно полегшують самкам життя. Однородительська гіпотеза припускає, що самкам дельфінів, які вміють використовувати губки, немає необхідності розширювати кормову ділянку, їм достатньо меншого. Самки шимпанзе можуть не полювати, тому що вони компенсують нестачу білка мурахами і горіхами.

Як відбувається навчання у інших видів, поки невідомо. Взагалі, досліджуючи процес навчання тварин, на проблему відмінностей статей уваги практично не звертають. На думку Метью Зеффермана, у всіх видів, в яких навчанням потомства займається лише один з батьків, більш «освіченими» будуть представники виховуючої і навчаючої статі. Гіпотезу можна перевірити на морських видрах каланах. Ці тварини розбивають мушлі молюсків об каміння, і є повідомлення, що самці і самки користуються знаряддями по-різному.

Існування активного навчання у тварин поки знаходиться під питанням. Багато дослідників відмовляються прийняти його без експериментальних доказів. Зефферман вважає, що в умовах, коли спостереження проводити вкрай складно, їх можуть замінити математичні моделі. Якщо дитинчат ростить один з батьків, а у деяких особин (причому значно частіше у виховуючої статі) зустрічаються складні навички, яким потрібно вчитись, ми вправі очікувати, що у цього виду існує активне індивідуальне навчання. І оскільки про дитинчат в такій ситуації частіше піклуються матері, якісна освіта у багатьох видів — привілей самок.

Studinter пропонує якісну освіту по всьому світу! Бажаєте отримати диплом в одному з американських чи європейських університетів? Заходьте на studinter.ua, де вам допоможуть правильно обрати навчальний заклад за кордоном і відправитись туди вчитись.

 

 

Коментарі

Ввійдіть або зареєструйтесь, щоб залишати коментарі.
Читайте також

Вчені розробили першу глобальну модель, яка аналізує маршрути проходження морських інвазійних видів. Дослідники вивчили переміщення вантажних суден по всьому світу, щоб визначити «гарячі точки», в яких можуть процвітати прибульці.

X

Вхід

Завантажую...