Створено карту маршрутів корабельних інвазійних видів

Створено карту маршрутів корабельних інвазійних видів
Швидкий ріст в галузі вантажного судноплавства сприяв розповсюдженню інвазійних видів по всьому світу

Вчені розробили першу глобальну модель, яка аналізує маршрути проходження морських інвазійних видів. Дослідники вивчили переміщення вантажних суден по всьому світу, щоб визначити «гарячі точки», в яких можуть процвітати прибульці.

На нові місця види-вселенці потрапляють разом з баластними водами вантажних суден. Часто інтродуковані види здатні істотно змінити сформовану екосистему регіону і стати причиною значного скорочення або навіть вимирання окремих аборигенних видів. Все це також супроводжується значними економічними збитками.

Протягом останніх 20 років був задокументований швидкий підйом світового судноплавства, який, в свою чергу, призвів до зростання кількості видів, подорожуючих в баластових відсіках та на корпусах кораблів. Деякі американські порти звітують про появу нових екзотичних видів щороку.

Проте нещодавно вчені з Великобританії та Німеччини розробили модель, яка може допомогти приборкати небажаних гостей. Для цього вони вивчили докладні журнали з майже трьох мільйонів рейсів, які мали місце в 2007 і 2008 роках.

Вчені нанесли на карту глобальні маршрути проходження вантажних судів протягом дворічного періоду

«Наша модель поєднує в собі інформацію про судноплавні шляхи, розміри кораблів, температури і біогеографію та дає локальні прогнози ймовірності вторгнення», – розповідає професор Бернд Блазіус (Bernd Blasius) з Ольденбурзького університету.

Хоча це лише математична модель, вчені змогли пристосувати її для проведення польових досліджень. Їм вдалось оцінити ймовірність того, що види можуть пережити подорож і створити популяцію в наступному порту.

Одним з найвідоміших прикладів корабельних інвазій являється молюск тригранка річкова. В 1988 році на вантажному судні, яке прямувало з Чорного моря, він прибув в США та швидко заселив систему Великих озер. Загарбники стали причиною серйозних економічних проблем: засмічення водопровідних труб призвело до того, що було відрізане водопостачання міст

«Це називається екологічною рулеткою, – розповідає доктор Майкл Гастнер (Michael Gastner) з Брістольського університету. – Ймовірність виграшу з точки зору загарбника дійсно мізерна, але зважаючи на те, що кількість спроб сьогодні збільшується зі збільшенням кількості та величини кораблів, ми граємо в цю рулетку так часто, що цей виграш рано чи пізно стає цілком імовірним».

За словами команди вчених, ключовими «гарячими точками» для інвазій являються Сінгапур, Гонконг, а також Панамський та Суецький канали. В прохолодних кліматичних зонах, наприклад в Північному морі, зараження менш імовірне, якщо тільки корабель не прибув з пункту зі схожими кліматичними умовами. Крім того, вони дійшли висновку, що тривалість подорожі також зменшує ймовірність інвазій.

«Якщо під час подорожі корабель долає 20 тис. км, малоймовірно, що організм її переживе, оскільки баластні води – не найзатишніше середовище для життя, – пояснює доктор Гастнер. – Існує певний проміжний діапазон відстаней, при яких потенційний загарбник може вижити».

Ріст вантажопотоку через океани означає збільшення ризику майбутніх інвазій, але, за словами дослідників, вирішення проблеми баластних вод може допомогти пригальмувати процес. Проте доктор Гастнер стурбований тим, що економічний тиск може завадити судновласникам вжити необхідні заходи.

«Немає єдиного рішення, яке б спрацювало в глобальному масштабі; кораблі різних розмірів мають різні технічні обмеження, а фільтрація води вимагає занадто багато часу, – розповідає він. – Для судноплавної галузі навіть додаткові півгодини в порту означають додаткові витрати, і вони намагаються скоротити цей час настільки, наскільки вони можуть».

X

Вхід

Завантажую...